De VVD en ChristenUnie hebben B&W gevraagd hoe we in Hardenberg een stukje van de fietsgeldenkoek kunnen krijgen van staatssecretaris Vivianne Heijnen. Zij heeft miljoenen beschikbaar om meer mensen te verleiden om op de fiets naar het werk te gaan. Nog meer mensen op de fiets. Goed voor het milieu en de gezondheid van de fietser, slecht voor de gezondheid van anderen.
Deze week een bezoek gebracht aan Münster, de fietshoofdstad van Duitsland. En dat laatste was te zien. Bijna 50.000 studenten en naar het leek wel 150.000 fietsen. Nou hebben studenten nog niet veel geld te besteden, dus je zag weinig e-bikes, maar ze stuiven evengoed met duizelingwekkende snelheid links en rechts de wandelaars voorbij. En als ze te lui zijn om zelf te trappen huren ze een elektrische deelstep, zoals je in Nederland een elektrische deelscooter kunt huren in de grotere steden. Trouwens, net als in Nederland zie je dat ze hun vervoermiddel na gebruik overal neerkwakken, dus voor de omgeving is het geen aardig alternatief. Wat je ook zag was veel fietsers met helm, niet alleen piepjong en stokoud, maar alle leeftijdscategorieën. En dat snap ik nu wel.
Terugkomend op de vraag van de VVD en CU. De vragenstellers krijgen van degene die hun vragen beantwoordt eerst een aai over de bol (“allereerst willen wij benadrukken blij te zijn met de aandacht van uw fracties voor de ambities in ons gemeentelijke Fietsplan”) maar daarna komt de teleurstellende mededeling dat de staatssecretaris voor een landelijk netwerk van doorfietsroutes maar 6 miljoen euro beschikbaar heeft. En bovendien is het geld niet bedoeld voor lokale fietsroutes. Dat hadden de vragenstellers zelf kunnen lezen in de openbare brief van de bewindsvrouw, maar De Telegraaf het werk laten doen was wat makkelijker.
Vervolgens schrijven de ambtenaren (via B&W) dat ze natuurlijk wel wisten van deze maatregel en dat ze “continu alert zijn op de diverse subsidiemogelijkheden vanuit rijk en provincie om de verkeerssituatie in Hardenberg aan te passen”. Met andere woorden: wat denk je nou, dat wij zitten te slapen?
Mag ik ook een open deur intrappen? Luister eens hoe nu volop geklaagd wordt door inwoners en toeristen over de toenemende fietsoverlast in Hardenberg-centrum. Vooral in de zomermaanden, wanneer de bevolking van Hardenberg is verdubbeld, maar ook anderszins door de sprinkhanenplaag van e-bikende scholieren. Nog even en het is niet alleen verstandig als fietser een helm op te zetten, maar vooral als wandelaar. Natuurlijk weten ambtenaren (en B&W) dit wel. Alleen nu nog iets doen met die kennis.